"Ya Allah, sesungguhnya waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu, keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindunganMu. Ya Allah, jika rezekiku masih dilangit, turunkanlah dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah. Berkat waktu Dhuha, kecantikan kekuatan kekuasaanMu, limpahkanlah kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh"

Friday 23 May 2014

Anda ada masalah resdung?

Resdung dikaitkan dengan pelbagai penyakit berkaitan hidung.Salah satu punca gejala gejala resdung adalah akibat jangkitan bakteria ke atas hidung dan rongga disekelilingnya.
RESDUNG atau seduan (sinusitis adalah sejenis penyakit yang mudah berjangkit dalam waktu yang singkat apabila daya tahan atau antibodi seseorang itu lemah dan tidak dapat menahan kuman resdung / hama yang terus merebak dalam tubuh pesakit.


Percayakah anda resdung adalah penyakit yang berpunca dari parasit demodex atau apa saja yang dipanggil sebagai ulat resdung. Terdapat kira-kira 44 jenis resdung.
Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk, debu, pemakanan , pencemaran dan sebagainya.

 TANDA-TANDA RESDUNG

- Hidung selalu tersumbat
- Lendir dari hidung dan tekak
- Sakit atau rasa berat muka terutama kawasan di antara mata
- Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
- Demam atau rasa tidak sedap badan yang berpanjangan
- Gejala alahan hidung seperti bersin, gatal hidung dan sebagainya



PUNCA RESDUNG

1 . ALAHAN

 - Terhadap jenis makanan tertentu , habuk , parasit (demodex) dan kutu.

- Apabila kawan-kawan  mengalami alahan, daging yang bertindak sebagai penapis udara di dalam hidung akan membengkak.  Seterusnya ia menyebabkan pergerakan udara tidak dapat dikeluarkan.  Kalau udara itu tidak dapat keluar, ia pastinya akan terkumpul dekat dalam tu.  Kesannya, kulat akan tumbuh dan kawasan dalam hidung menjadi semakin membengkak..  Kawan-kawan  yang pernah mengalaminya pasti tahu tahap kesakitannya.

- Struktur hidung yang tidak normal, yang mungkin diakibatkan oleh tulang hidung retak atau patah ketika kemalangan boleh menyebabkan seseorang mendapat penyakit resdung.  Bagi sesetengah orang yang mempunyai struktur tulang hidung yang "senget" tidak lurus (deviated nasal septum) , risiko untuk mendapat resdung adalah tinggi.

- Kerosakan atau sakit gigi di bahagian atas boleh menyebabkan resdung.  Kuman atau bakteria yang berasal dari kerosakan atau sakit gigi boleh merebak dengan mudah ke rongga sinus dan menyebabkan resdung.  hal demikian kerana kedudukan gigi gusi atas amat berdekatan dengan rongga sinus.  Rongga sinus yang terdapat di dalam tulang pipi ( dikenali sebagai maxillary sinus) merupakan rongga yang paling kerap mendapat sinutisis akibat kerosakan gigi.

- Disamping itu, kajian menunjukkan tabiat menyelam dan menyelam di air sungai atau kolam yang kotor serta laut yang tercemar turut menyumbang dan mengakibatkan penyakit ini.

- Lebih parah lagi, resdung ini boleh merebak ke bahagian mata.  Akibatnya, anda boleh hilang deria penglihatan dan ia juga boleh menjangkiti otak.  Tetapi, resdung tidaklah berjangkit kepada orang lain atau diwarisi oleh keturunan..


PETUA mencegah RESDUNG 

1)Elakkan daripada memelihara binatang berbulu di dalam rumah seperti kucing dan arnab 
2) Jangan menggunakan sarung bantal, cadar dan selimut yang diperbuat daripada bulu binatang 
3) Ringankan tangan kawan-kawan untuk membersihkan carpet/permaidani.  Kalau perlu, gunakan penyedut hampagas (vacuum cleaner) yang berkualiti. 
4) Kalau kawan-kawan nak mengemas rumah pakailah penutup hidung. 
5)Minum air suam/mineral dengan kadar yang banyak.  Bagus juga amalkan sup panas. 
6) Selalulah mencuci dan menjaga kebersihan muka kawan-kawan 
7) Kalau kawan-kawan ada alahan terhadap jenis makanan tertentu (contohnya makanan laut, elakkan makan ok)


Bagi mereka yg alami resdung ni, bolehlah mencuba set resdung shaklee ni. InsyaAllah ia berkesan. Cuba dulu baru tahu....




B Compleks

B Complex mengandungi B6 iaitu penting untuk pemuliharaan selaput lendir (mengelakkannya dari mengganggu ruang pernafasan). Membantu pengeluaran antibodi badan, membantu dalam pembinaan protein dalam tubuh, membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati dan memelihara sistem saraf. 


Vitamin C

Untuk mereka yang mengalami masalah alahan, sel dalam badan akan mengeluarkan sejenis bahan kimia yg dipanggil “histamine”.
“Histamine” akan menyebabkan ruam, bersin, gatal, dan juga penyakit alahan yang lain. “Anti-histamine” biasanya akan digunakan sebagai rawatan asas untuk masalah ini. Vitamin C bertindak sebagai anti-histamin, tanpa kita perlu mengalami kesan sampingan dari pengambilan dadah anti-histamin.
Vitamin C membantu menstabilkan pengeluaran histamin dalam tubuh badan, membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol (salur pernafasan), meningkatkan fungsi sistem pertahanan badan (immune sistem) dan meningkatkan penyembuhan tisu badan. 

 

Alfalfa

Alfalfa mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit (resdung) itu sendiri. Ianya kaya dengan sumber klorofil dan membantu mengurangkan keradangan terutamana akibat dari resdung (sinus), alahan (allergy) dan gegata (hives).
Walaubagaimanapun mereka yang mengidap penyakit SLE tidak digalakkan mengambil Alfalfa sebagai suplemen mereka. 



Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

******************************************************************************************************************

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya melalui sms/ whatsapp ----> 013-9709233 (Ummi Safiya)

******************************************************************************************************************    FREE CONSULTATION & BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE

No comments:

Post a Comment